Nybyggare.

Jag vet inte om ni kommer ihåg att jag har nämnt det men nu över julen så har jag i alla fall läst om Lilla Huset På Prärien-böckerna som är skrivna av Laura Ingalls Wilder och är delvis verklighetsbaserade. Jag vet inte vilken gång i ordningen det är som jag läser dessa böcker men dom är fortfarande lika bra! Har funderat en hel del på vilket jäkla liv dom levde som nybyggare i slutet på 1800-talet. Pappan i familjen byggde alla deras hus, slet ute på åkrarna och gick 50 mil ibland för att hans lilla familj skulle få äta. Kvinnorna i familjen gjorde ALLT hushållsarbete, varenda liten grej ni kan tänka er. Dom blev insnöade av hemska snöstormar som varade i dagar, gräshoppssvärmar förstörde deras skördar och dom drabbades av olika slags allvarliga sjukdomar. Samtidigt verkar dom vara så himla lyckliga hela tiden och det enbart för att dom är tillsammans och har varandra. Tänk att det har ändå bara gått lite mer än hundra år sedan familjer levde så överallt! Det är ganska otroligt när man börjar tänka på det sådär... Men ja, jag får kanske akta mig lite för det, ett av mina nyårslöften var ju att inte tänka så mycket som jag gjorde under 2008!





Dagens låt: Flowers and Football Tops - Glasvegas

Åsikter?

Säg vad du tycker:

Vän eller fiende?:
Prenumerant?

E-mail: (publiceras ej)

URL/Min blogg:

Åsikt:

Trackback
RSS 2.0