Närkontakt, nej tack.

Något av det mest uppstressande och irriterande jag vet är andra stressade och uppretade medtrafikanter. Jag är ingen mesförare men jag håller mig till den hastighetgränsen som finns, den är satt av en anledning. Det resulterar i att jag nästan alltid får ett litet tåg av andra bilar och fordon bakom mig. En del inser att jag vet bäst och lägger sig i samma hastighet, eller så är dom för fega för att köra om, medan en del andra mest verkar bli uppretade. Detta visar dom genom att köra ännu närmare, i ett försök att stressa mig att köra fortare, för att sedan blåsa om mig på lämplig plats med några centimeter till godo. En del tålamodslösa idioter väntar inte ens på en lämplig plats utan väljer första bästa kurva utan någon som helst sikt. Andra visar det bara genom att lägga sig nära och stressa, utan att ha några som helst planer på att köra om mig. Detta hände senast igår på väg till Ystad när jag fick en lastbil i häcken på racerbilen. Den låg max fyra meter bakom mig och vi körde på en landsväg.

När sånna situationer inträffar har jag bara lust att göra en sak; ställa mig på bromsen. Om det hade funnits ett säkert sätt att göra det på, utan några risker för mig personligen eller utan värre risker för föraren bakom mig än att han/hon blir skiträdd, så hade jag gjort det varenda gång för att lära trafikidioterna en läxa.
Alternativt kan jag sätta upp ett litet plakat längst bak på bilen: "Om du kan läsa det här, din idiot, är du för nära.". Det finns ju också en trevligare variant: "Hört talas om tre sekunders-regeln?". Dom två sistnämnda alternativen kan tyvärr få motsatt effekt, en del kanske kör nära bara för att läsa vad det står på skylten?
Kommer ni på ett säkert sätt att straffa närliggande förare kan ni ju säga till, jag längtar bara efter att få sätta dit dom.





Dagens låt: The Boy Does Nothing - Alesha Dixon

Åsikter?

Säg vad du tycker:

Vän eller fiende?:
Prenumerant?

E-mail: (publiceras ej)

URL/Min blogg:

Åsikt:

Trackback
RSS 2.0