Arbetsförmedlingen.

Igår, idag och imorgon är det aktiviteter på af som står på schemat. Det som händer är att alla vi inblandade arbetslösa ungdomar nu har gått utan jobb så pass länge att vi är aktuella för att få en praktikplats, förutsatt att vi hittar en... Vi har haft två-timmars gruppmöten och för mig personligen har inte det gett mig ett skit. Grejen är ju att jag redan vet vad jag vill. Jag vill läsa till förskollärare (eventuellt läsa vidare i framtiden till t ex specialpedagog) och jag vill ha en praktikplats på en förskola med barn i åldrarna 6 år och neråt. För min del, och vissa andra, hade vi kunnat diskutera detta på en timme ensamma med vår arbetsförmedlare vilket hade varit mycket smidigare. Istället tvingas vi sitta och lyssna på hur tio andra personer diskuterar med arbetsförmedlarna om vad dom vill ha för slags praktikplats och hur dom tänker om sin framtida arbetssituation. En del har ju bara vaga aningar om vilken bransch dom vill arbeta inom och för dom är det här säkert jättebra, det kan ju sås frön av att höra hur andra tänker om sin situation till exempel.

Anledningen till att det inte hålls lite mer personliga möten är tidsbrist. Det finns helt enkelt för många arbetslösa och för få arbetsförmedlare för att alla ska hinna ha tid med personliga möten. Det finns endast två anledningar till att jag har gått dit. Den första, och viktigaste, är att visar jag inte upp mig där så blir jag utskriven direkt och mister min ersättning. Den andra anledningen är ju att självklart så vill jag också ha en praktikplats och blir jag utskriven kan jag glömma det.

Det är synd att detta inte går att lösa på ett smidigare sätt för alla men jag antar att detta var det bästa af i Skurup kunde komma fram till. Heja. Varför inte anställa fler arbetsförmedlare istället? Det hade ju löst en hel del problem...
Det enda som är riktigt toppen med det här är att jag slipper jobba och må dåligt! Lönen kom dessutom idag; 1300 spänn för en natt i januari. Oh yeah!




Dagens låt: Kom Änglar (med Lisa Ekdahl) - Lars Winnerbäck 

Åsikter?

Säg vad du tycker:

Vän eller fiende?:
Prenumerant?

E-mail: (publiceras ej)

URL/Min blogg:

Åsikt:

Trackback
RSS 2.0