Försäljare

Någon mer än jag som är mindre välvilligt inställd till försäljare (och då uttrycker jag mig snällt)? Ni vet, personer från något företag, oftast relaterat till mobiltelefoner men även från t ex Greenpeace och Amnesty, som raggar kunder ute på stan, i köpcentrum och liknande. Dom är jobbiga, efterhängsna, jobbiga, ger sig inte, jobbiga och pratar ofta högt. Sa jag att dom var jobbiga?

P g a mitt starka ogillande mot dessa försäljare så tar jag till alla knep för att undvika att komma alltför nära dessa människor. Precis som dom tar till alla sina knep för att sälja in vad-det-nu-är för något fantastiskt extra erbjudanden dom har att erbjuda just idag, just för att det är du. LAME!

Knep:
1. Undvik ögonkontakt. Titta ner i marken.
2. Gå fort, se ut som om du har jättebråttom fast du, egentligen, bara är ute och lördagsshoppar och har all tid i världen (men det vet ju inte dom!).
3. Korsa, om möjligt, gatan! Gå så långt ifrån dom du bara kan, tryck dig upp mot husväggen om möjligt och smyg, försök smälta in med bakgrunden.
4. Ta fram iPoden/mp3:n/mobilen och stoppa hörlurarna i öronen samtidigt som du tittar åt ett annat håll.

Om du mot förmodan skulle misslyckas med något av ovanstående eller helt enkelt bara har maximal otur och blir påhoppad när du minst anar det; fortsätt gå och säg, vänligt men bestämt, "nej tack". Var inte otrevlig och sänk dig till deras nivå. Så, följer du dessa tips så kommer du nog att klara dig undan de flesta försäljare du kan stöta på, det finns ju dock inga garantier...

Btw, jag skulle vilja poängtera att detta inte är något personangrepp mot försäljare som personer och att ovanstående text är skriven med glimten i ögat bla bla osv. Ni förstår vad jag menar.

Åsikter?

Säg vad du tycker:

Vän eller fiende?:
Prenumerant?

E-mail: (publiceras ej)

URL/Min blogg:

Åsikt:

Trackback
RSS 2.0