Muse is a muse!

Jag förstår verkligen varför Stephanie Meyer är så förtjust i det brittiska bandet Muse. När man sätter på ett av deras album, lutar sig tillbaka och verkligen lyssnar på texterna, melodierna och arrangemangen så händer något. Plötsligt flödar inspirationen och man får en sådan stark lust att själv skriva en roman eller komponera ett eget musikstycke på piano (precis som Edward gör till Bella).

När man lyssnar på Muse så kan man, på något underligt sätt, ana exakt varifrån Edwards, Bellas, Jacobs och alla dom andra karaktärernas öden och äventyr har sitt ursprung. Det är kanske inte så konstigt, tycker ni, eftersom Muse var en stor inspirationskälla för just The Twilight Saga men visst är det spännande att tänka på? Vilken stor ära för ett band att veta att man, i princip, inspirerat ett av nutidens mest populära litterära verk!

Muses musik är så maffigt gjord och med fina stämmor i sången. Samtidigt ligger det en övernaturlig touch runt alla låtar som skapar en mystisk och nästan lite småkuslig känsla, precis som om Matt Bellamy skulle vara sänd ovanifrån. Inte för att jag är religiös, men ändå...

Jag måste dock påpeka att detta inlägget inte är ens hälften så bra som det var i mitt huvud när jag tänkte ut det! Någon gång någonstans (?) var det någon som sa att man borde uppfinna en huvudskrivare, dvs. en skrivare som man kopplar direkt till hjärnan och som skriver ut det man har däruppe precis som man tänkt ut det. Jag väntar fortfarande på den uppfinningen...



Åsikter?

Säg vad du tycker:

Vän eller fiende?:
Prenumerant?

E-mail: (publiceras ej)

URL/Min blogg:

Åsikt:

Trackback
RSS 2.0