Intelligent input, darling.

Har nog aldrig varit så irriterad som jag var igårkväll. Det berodde nog mest på att jag var så himla trött och inte hade någon energi alls i kroppen. Theo hade låst mig inne av misstag, vilket hon så klart inte gjort med flit, men det gjorde mig så fruktansvärt irriterad ändå. Det är nämligen så att låser man dörren utifrån så kan man inte gå ut och låser man den inifrån så kan man inte komma in, väldigt knasigt och opraktiskt. måste jag säga 

I allafall, när hon sedan kom hem igen, mitt i natten, med en kompis så trodde hon att jag inte var hemma (eftersom dörren var låst och hon inte kom ihåg själv att hon hade låst) så dem förde ett jäkla oväsen därnere. Jag hade haft jättesvårt att somna fastän jag var så fruktansvärt trött, och hade precis lyckats slumra till när dem kom tillbaka hem. Lyckades inte somna igen förrän dem själva gick och lade sig en halvtimme senare eller så.

Jag har städat idag fastän det är söndag och jag egentligen är ledig. Men jag gjorde det endast eftersom Theo bett mig att göra huset fint inför tjejernas sleepover och dessutom kommer jag ju vara ledig från onsdag till söndag nästa vecka. Jag gjorde det rekordsnabbt också. Dammsugade vardagsrummet, hallen, köket, plockade undan tvätten, plockade undan (andras) disk och satte på diskmaskinen; allt på mindre än en timme! Nu har jag inte mer jag måste göra under resten av dagen, tänker hålla mig på rummet. Det är dock superfint väder så det känns som om man borde gå ut en sväng, fastän jag inte är direkt sugen på en promenad.

Goda nyheter för alla ni i Sverige; jag kommer nog komma hem en sväng i april! Jag har inte pratat med Theo än men jag tror det går att ordna. Dem ska ju åka bort ett tag under första veckan av barnens påsklov och Theo har sagt innan att det är helt okej om jag vill åka bort någonstans då också. Kanske kan stanna en hel vecka om det går? Vi får se.

Jag har insett att jag nog aldrig beskrivit exakt hur en normal arbetsdag ser ut för mig? Vet inte om ni är intresserad av att läsa om mer städning (känns som om jag bara skriver om när jag dammat den och den hyllan, plockat undan det och det från soffbordet och så vidare, haha) men ni får stå ut.
Vissa dagar har lite speciella rutiner men en vanlig dag ser, i stora drag, ut så här:

06:30-06:45 Mobilen sätter igång. Jag brukar oftast vara fruktansvärt trött så jag snoozar två eller tre gånger innan jag går och väcker tjejerna.
07:10 Jag går och väcker tjejerna. Sen brukar dem gå upp en sväng till Theo.
07:15-07:30 Jag fixar till mig bäst jag kan. Jag brukar oftast inte bry mig särskilt mycket, särskilt inte när jag har massa städning att klara av under dagen. Jag går sedan ner och fixar tjejernas frukost plus min egen.
08:00 Tjejerna kommer ner fullt påklädda (oftast) och äter frukost.
08:20-08:30 Vi åker hemifrån. Det här är dagens mest stressande tidpunkt. Morgontrafiken i London är inte att leka med. Jag blir ganska uppstressad av att köra till skolan men vi kör iallafall en annan väg nu så vi slipper järnvägsövergången, alltid något.
09:00 Klockan ringer in på skolan och jag åker hem igen. Morgonens höjdpunkt, haha. Lugn och ro, jag kan lyssna på XFM i bilen och har hela dagen framför mig!
09:30 Jag brukar oftast äta en andra frukost (som hobbitarna, haha) eftersom jag äter så tidigt.
09:45-12:00/13:00 Jag gör mina städuppgifter. Det skiftar lite vad jag gör beroende på vilken dag det är, hur mycket det finns att göra osv. Måndagar och tisdagar är oftast mest hektiska eftersom det är då jag städar upp huset efter helgen (förstår inte att det kan bli så stökigt och skitigt på bara ett par dagar!) plus att jag hellre gör det stora jobbet i början av veckan så jag kan ta det lite lugnare dem andra dagarna.
12:00/13:00 Lunch. Det är lite olika när jag tar rast. Ibland så håller jag på lite längre in på eftermiddagen och sen slappar jag tills det är dags att hämta tjejerna. Vissa dagar så äter jag tidigare och gör lite andra grejer på eftermiddagen. Det är ganska flexibelt.
14:45 Jag lämnar huset för att hämta tjejerna på skolan. Dem slutar inte förrän kvart över tre och det tar oftast inte mer än 10 minuter att komma till skolan men jag föredrar att vara där i god tid och få en bra parkeringsplats än att stressa runt precis innan klockan ringer ut. Kommer man efter fem över tre kan man få problem med var man ska ställa bilen så jag sitter hellre och väntar i bilen en kvart än åker hemifrån senare och känner mig stressad. 
15:40 Vi kommer hem igen. Jag ger barnen något slags mellanmål och sen kanske vi spelar något spel, leker något eller så spelar dem på sina Nintentdo DS (jag hatar dem! haha). Oftast försöker jag få dem att göra lite läxor också, vilket har varit ett helvete dem senaste veckorna.
17:30-18:00 Någon gång runt den här tiden så äter vi middag, beror lite på vad det är för dag, när vi kommit hem från skolan och om det händer något på kvällen. 
18:30 Ian brukar komma hem vid den här tiden så då behöver jag inte bry mig om tjejerna mer. Det är lite mer osäkert när Theo dyker upp, Ian kommer i stort sett alltid hem först. När han kommit så diskar jag och plockar undan efter middagen. När jag är klar brukar jag försvinna upp på rummet för att vara för mig själv ett tag! Då är jag oftast helt slut. Det tar på krafterna att umgås med barnen på eftermiddagen, även fast det bara är några timmar! 

Så, det var nog en ganska så korrekt beskrivning av en normal dag i mitt au pair-liv. Som sagt, så kan rutinerna se lite olika ut vissa dagar som när Josie har Brownies på kvällen eller när dem har aktiviteter efter skolan och sådär. 
Ibland så åker jag iväg på någon utflykt under dagen, oftast shopping i Wimbledon eller Kingston. Haha! 

Nu orkar jag inte det här mer. Måste ha te, rummet är svinkallt!


Dagens låt: Henrietta - The Fratellis  


Åsikter?

Säg vad du tycker:

Vän eller fiende?:
Prenumerant?

E-mail: (publiceras ej)

URL/Min blogg:

Åsikt:

Trackback
RSS 2.0