Something's fishy about this...

Ni har väl hört den här om att fiskar har riktigt kort minne? En liten firre kan simma ett varv i akvariet och när den kommer tillbaka till utgångspunkten har krabaten redan glömt bort att det faktiskt var där den började och tror att den har hamnat på ett nytt, spännande ställe. Fisken simmar ännu ett varv och tänker 'wohoo vad roligt det är med upptäcktsfärder!". Sen hamnar den återigen på det stället som den utgick ifrån innan det allra första varvet; "men vad är det här för ett coolt place..?". Och så håller det på.

Jag är inte helt säker på om det här är sanning eller lögn men efter att ha studerat ett par av pappas guppys i det nya väggakvariet vi har känns det inte helt främmande att det lutar mot det första alternativet. Det fanns tre guppys från början (en av dom låg död igår av okänd anledning) och två utav dom brukar simma längst upp i akvariets ena hörn. Håll i minnet att det här är inte ett särskilt stort akvarium och att det dessutom inte är särskilt brett eftersom det sitter på väggen. I alla fall, längst uppe i det vänstra hörnet kommer det vatten, som renats genom pumpen, ut genom en slang och det blir därför strömt och lite motstånd i vattnet. Dessa två guppys brukar simma mot strömmen där uppe i hörnet. Det kan dom göra hur länge som helst och jag börjar tro att dom kanske tror att dom är på väg någonstans? Jag kan nästan höra deras tankar; "shit, om vi fortsätter simma kanske vi kommer runt den här stora, konstiga klippan som inte verkar röra på sig! Jag undrar vad som finns på andra sidan?!". Det ser jättedumt ut för det ser verkligen ut som om dom är på väg någonstans, det är bara det att dom verkligen inte rör sig en centimeter...
Jag vet inte om jag ska tycka synd om fiskarna eller inte. Det är åtminstone ett tidsfördriv!

Åsikter?

Säg vad du tycker:

Vän eller fiende?:
Prenumerant?

E-mail: (publiceras ej)

URL/Min blogg:

Åsikt:

Trackback
RSS 2.0